Актуальне інтерв’ю. Реформування ЖКГ – державне завдання


Крім усіх широковідомих і обговорюваних реформ, в Україні відбуваються також і докорінні зміни в житлово-комунальній сфері, що, зокрема, передбачає демонополізацію цих послуг, створення ринку і відповідного ціноутворення на них. Тобто надання житлово-комунальних послуг на тій чи іншій території перестає бути прерогативою одного якогось підприємства, а стає доступним для всіх охочих і спроможних їх надавати. Більше того, Закон України «Про житлово-комунальні послуги» надає право споживачам самим вирішувати, хто саме надаватиме їм ці послуги. Але за умови, що мешканці об’єдналися в ОСББ.

Для тих мешканців, які не встигли, або не захотіли утворювати об’єднання співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ), законодавством передбачений інший порядок. Саме він на даний час і реалізовується в Новодністровську. Детальніше про це – у розмові з заступником міського голови Олександром Гінгуляком.

–       Справді, попри широку інформаційну кампанію в ЗМІ усіх рівнів, у нашому місті дотепер не створено жодного ОСББ. А в зв’язку із тим, що держава вимагає від нас реалізовувати реформу в сфері ЖКГ, ми змушені діяти відповідно до законодавства. ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» вже набрав чинності і він передбачає, що у випадку, якщо співвласники не проявляють ініціативи щодо визначення форми управління своїми будинками, то орган місцевого самоврядування визначає управителя на конкурсних засадах. На засіданні виконавчого комітету 17 жовтня було прийняте рішення про затвердження конкурсної документації з призначення управителя багатоквартирного будинку житлового фонду міста та проведення, власне, конкурсу. Наразі конкурс оголошено. Заявки від учасників прийматимуться до 19 листопада, 20 листопада відбудеться розгляд конкурсних пропозицій.

–       За якими критеріями визначатиметься переможець?

–       В конкурсній документації виписано шкалу оцінювання конкурсних пропозицій. Найбільше балів – 35, передбачено для учасника, який запропонує найнижчу ціну послуги. Ціна включає винагороду управителю та витрати на утримання прибудинкової території і спільного майна бадинку. Розраховується для кожного будинку окремо і відповідно до площі житлового або нежитлового приміщення, яким володіє співвласник багатоквартирного будинку. Також на максимальні 20 балів можуть розраховувати учасники конкурсу, які мають найбільший досвід роботи з утримання будинків. По 15 балів передбачається за доведену фінансову спроможність конкурсанта, за наявність кваліфікованого персоналу та за належну матеріально-технічну базу. Вона, до речі, має бути розташована в межах Новодністровська. Це ми передбачили передусім для зручності споживачів, а також для того, щоб податки не «тікали» з міста.

–       Що саме повинен робити управитель?

–       Перелік складових послуги з управління багатоквартирними будинками також чітко виписаний в конкурсній документації, що була затверджена рішенням виконкому. Ця інформація доволі розлога, тому всім, хто має бажання ознайомитись, пропоную переглянути на сайті міської ради, в меню «виконавчий комітет», вкладці «прийняті рішення». А якщо коротко, то управитель має робити все, щоб будинок і прибудинкова територія перебували в належному стані. Прибирання місць загального користування (крім сходових клітин), поточний ремонт мереж і елементів будинку (капітальні не передбачаються), технічне обслуговування ліфтів (його, до речі, можна здійснювати і за договором субпідряду) тощо. За бажанням співвласників того чи іншого будинку, за їхні кошти і за згодою управителя, можуть надаватися й інші послуги. Все це має бути зафіксовано договором, який укладатиметься по кожному будинку окремо.

–       Будинки, які передаватимуться в управління, наразі не є ідеальними, тобто в більшій чи меншій степені потребують ремонтів. Чи враховуватиметься цей факт?

–       Скажу більше. Замовник будівництва?? всього житлового фонду міста (мабуть це ще ДКГВ) так і не передав нам технічну документацію. Найімовірніше, вона вже втрачена. Тому доведеться її виготовляти. А при передачі в управління складатимемо дефектні акти, де вказуватимуться всі недоліки будинків. Але варто наголосити, що нами багато й зроблено. Фактично закрито наболіле питання протікання дахів житлових будинків. В 15-ох будинках проведено реконструкцію системи водопостачання, ще 7 проектів чекають реалізації. В 11-ох будинках здійснено заміну внутрішньобудинкових мереж електропостачання і виготовлено ще сім проектів. Тож роботи будуть продовжуватися і далі. Згідно затвердженої схеми розподілу прибудинкової території мікрорайонів Діброва та Сонячний визначено площі для кожної багатоповерхівки.

–       Чи можна зробити висновок, що реформа ЖКГ передбачає усунення держави та органів місцевого самоврядування з цієї сфери?

–       Не так категорично. Процедура формування цін на послуги ще остаточно не сформована, тож говорити про те, що органи влади відмежувалися від цього ще зарано. Також пам’ятаємо, що є різні контролюючі органи (ревізійні, податкова тощо), які покликані слідкувати за дотриманням законодавства на тому чи іншому підприємстві. Є ще Антимонопольний комітет. Це стосовно управителя. Але людям потрібно знати, що посилюється також відповідальність отримувачів послуг. Наприклад, плату потрібно вносити вчасно, інакше нараховуватиметься пеня. Її розміри дуже маленькі, але це має дисциплінувати споживачів, адже станом на 1 жовтня цього року у місті не було жодного будинку, де б не значилось заборгованості перед КП «Новодністровський житловик». В деяких будинках вона настільки значна, що в перерахунку складає від трьох до п’яти місяців неоплати.

–       Скажіть, будь ласка, чи матимуть новодністровці шанс змінити управителя?

–       Звісно, якщо управитель порушує умови договору, укладеного з співвласниками того чи іншого будинку. Також це можливо за умови, що в якомусь будинку чи групі будинків буде створено ОСББ, адже цей процес не припиняється і людей продовжують закликати об’єднуватись в такі структури. В такому випадку люди на зборах голосують про те, що мають бажання змінити управителя (має бути не менше як 51% голосів) і повідомляють про своє рішення не пізніше як за один місяць до закінчення дії договору. Якщо таких повідомлень не надходить, то договір прологновується на наступний термін, тобто ще на рік.

Передбачаю, що всі ці зміни проходитимуть непросто, можливо десь навіть болісно для новодністровців. Але ми змушені це робити. Щоб виконати поставлене державою завдання щодо реформування ЖКГ, ми розглядали багато варіантів. Шлях, яким пішли є оптимальний з урахуванням специфіки нашого міста.

Записала Віта Плитус