Проблемні питання Новодністровської ОГТ – на контролі обласної влади


Питання щодо забезпечення Новодністровської об’єднаної територіальної громади соціальними, адміністративними та іншими передбаченими законодавством послугами обговорювалось на нараді, яка була проведена в.о.голови Чернівецької ОДА Михайлом Павлюком під час виїзного прийому громадян в м.Новодністровськ. З профільних питань надавали роз’яснення керівники окремих департаментів обласної державної адміністрації.

Зокрема повідомлено, що оформлення пільг, субсидій та інших соціальних допомог мешканцям села Ломачинці залишається за Сокирянською РДА. Директор департаменту соціального захисту населення Чернівецької ОДА Віталій Савкін пояснив: «Міністерством соціальної політики ще не розроблений механізм передачі цих функцій об’єднаним територіальним громадам. Тож відповідно до наказу №890 в ОТГ приймаються і формуються пакети документів потенційних отримувачів допомог та передаються до відповідних структурних підрозділів соціального захисту району, де, власне, приймаються рішення, які необхідно довести до відома заявників На сьогоднішній день ми перебуваємо у складній трирівневій системі надання субсидій, яку необхідно зберегти сталою і працюючою, щоб не залишити людей без підтримки. І це не лише в Сокирянському районі, а всюди, де створені ОТГ.»

Чимало мешканців Новодністровська та навколишніх сіл записались на прийом в.о.голови Чернівецької ОДА Михайла Павлюка зі стурбованістю майбутнім міської лікарні. Даному питанню було приділено максимум уваги і на нараді. «Реформу здоров’я, як і інші започатковані в державі перетворення, не зупинити, ‑ підкреслив Михайло Вікторович. – Перший її етап ми вже фактично пройшли. 2019 рік буде переломним для вторинного рівня медицини. Активізуємось також для роботи госпітальних рад». Заступник директора департаменту охорони здоров’я Юрій Лесюк дав більш детальне пояснення суті реформи та виклав бачення подальшого функціонування Новодністровської міської лікарні Зокрема, він говорив про те, що дотепер всі заклади працювали в єдиному медичному просторі, не було чіткого розмежування між рівнями медичної допомоги, тобто люди самі вирішували, куди звертатися. Реформа ж передбачає, що левова частка послуг надаватиметься саме на первинному рівні. На сімейних лікарів покладено обов’язки щодо профілактики, недопущення складних захворювань та ускладнень. І вони направлятимуть у стаціонар пацієнта, який потребує інтенсивного лікування. Це вже вторинний рівень. Процедура проводитиметься прозоро, через інформаційну систему helsi. Спостерігатиме за процесом також і замовник послуг – Національна служба здоров’я ‑ та на підставі отриманих результатів робитиме висновки щодо розмірів фінансування того чи іншого закладу, що відповідатиме кількості наданих у цьому закладі послуг.

Юрій Миколайович пояснив, що така модель надання медичної допомоги передбачає зменшення навантаження на ліжковий фонд, а це, у свою чергу, спонукає планувати його оптимізацію. Пріоритет надаватиметься багатопрофільним медичним установам, які забезпечені повним комплексом інтенсивної терапії. Зрозуміло, що базисом у нашому випадку буде Сокирянська центральна районна лікарня. А доцільність та ефективність утримання стаціонарного відділення в Новодністровській міській лікарні, де немає повного комплексу для надання медичних послуг вторинного рівня, викликає в департаменті охорони здоров’я сумнів. Адже статистика свідчить, що в умовах, коли гроші йдуть за пацієнтом, витрати міської лікарні не покриватимуться навіть на 30%.

Однак, посадовець запевнив, що наявність висококваліфікованих фахівців, пристосованого приміщення та інших факторів змушує вишукувати варіанти застосування існуючої бази. Таким може стати перепрофілювання лікарні в медико-діагностицний центр з денним стаціонаром. А в подальшій перспективі можна розглядати питання щодо створення на базі Новодністровської міської лікарні закладу відновлюваного лікування для східного госпітального округу. Це Хотинський, Кельменецький, Новоселицький, Сокирянський райони та місто Новодністровськ, де є більше 500 хворих на інсульт та інфаркт. Враховуючи географічне розташування (близькість Дністра) та позитивні екологічні фактори, таке цілком ймовірно. Але це питання вирішуватиме госпітальна рада за умови прийняття на державному рівні відповідних нормативних актів.

Заступник директора департаменту охорони здоров’я Юрій Лесюк наголосив, що якщо на місцевому рівні буде ухвалене рішення про реорганізацію міської лікарні в медико-діагностицний центр лише з денним стаціонаром, то медична субвенція, яка наразі надходить до новодністровського бюджету, буде перенаправлена на Сокирянську ЦРЛ. Це б не лише зменшило фінансову напругу в районній лікарні, а й забезпечило б новодністровцям можливість отримувати послуги нарівні з мешканцями всього району. Такий міжбюджетний трансферт може здійснюватись на основі укладеної угоди.

Міський голова Анатолій Болдашев запевнив, що питання охорони здоров’я в межах повноважень органу місцевого самоврядування перебуває на постійному контролі, як і впровадження реформи, яка ніяким чином не може знизити якість медичної послуги. За Перспективним планом формування громад Чернівецької області, Новодністровська ОТГ налічуватиме до 20 тисяч людей, в тому числі працівників основних бюджетоутворюючих підприємств. Тому наразі готуються пропозиції до госпітальної ради щодо формату міського лікувального закладу, який має свій потенціал. Ведеться робота щодо придбання обладнання та підготовки персоналу. А питання передачі в район медичної субвенції необхідно обговорювати і неодмінно уточнювати суми відшкодувань, адже в Новодністровській міській лікарні обслуговуються також і мешканці навколишніх сіл, субвенція на яких надходить в Сокирянську ЦРЛ.

І найбільше уваги було приділено обговоренню ситуації в селі Ломачинці. Майже два десятки його мешканців прийшли до Михайла Павлюка зі скаргами на двовладдя та беззаконня, що чиниться в їхньому селі. Так склалося у зв’язку з тим, що члени так званої ініціативної групи, які виступають проти об’єднання в Новодністровській ОТГ, провели перевибори кількох нібито відкликаних депутатів сільської ради, створивши таким чином власний орган влади. Саме цей орган у грудні 2018 року начебто передав дошкільний навчальний заклад «Барвінок» з комунальної власності на баланс району. Мотивуючись саме цим рішенням директорка садка відмовляється співпрацювати з відділом гуманітарної політики Новодністровської міської ради. Аналогічно діють керівники інших закладів бюджетної сфери, які були прийняті на роботу відповідними управліннями Сокирянської РДА. Саботують Новодністровську ОТГ й інші служби. Наприклад, керівництво районного РЕМу спочатку не хотіло підписувати договори на постачання електроенергії, через що в селі було відімкнуте вуличне освітлення. Люди також скаржились обласному очільнику на моральний тиск, погрози і навіть рукоприкладство з боку своїх опонентів, стверджували, що звернення до правоохоронних органів залишаються без відповіді. «Передусім, як законослухняні громадяни ми підтримали курс держави на децентралізацію. І як свідомі члени громади пристали на об’єднання з Новодністровськом, адже давно вже зрослися і територіально, і в соціальному плані, і ментально. Та за це нас всіляко переслідують і цькують агресивні прихильники районної влади»,‑ так мешканці Ломачинців просили захисту.

Михайло Вікторович, перш за все, подякував людям за небайдужість та особисту участь у процесах, що проходять у державі. Пояснив, що реформа децентралізації складна, але вона приносить реальні зміни, які вже відчули тисячі українців. «Новодністровська ОТГ створена відповідно до закону та методології, тож зворотного шляху не буде, ‑ запевнив Михайло Павлюк. – Наскільки швидко розвиватиметься громада – залежить від ряду факторів. А якщо б прилеглі села ніхто не розхитував, то про процес йшов би набагато успішніше. Та ми дотримуватимемось законодавства і поетапно створюватимемо умови для надання всіх необхідних людям послуг в Новодністровській ОТГ».

Наразі ситуація продовжує залишатися неоднозначною. Фінансування закладів освіти і культури села Ломачинці передбачено в бюджеті Новодністровської ОТГ. Та фактичні видатки здійснювати неможливо через те, що і установи як юридичні особи, і все їхнє майно районна влада не хоче передавити в ОТГ. Натомість РДА продовжує фінансувати ці заклади, хоча асигнувань на ці цілі не передбачено в районному бюджеті. Це означає, що якісь інші установи, що перебувають у віданні району, недоотримають частину належних їм коштів. Або ж районна влада сподівається на додаткові надходження з обласного бюджету.